terça-feira, 29 de julho de 2014

«L´ÓBSERVATORI CULTURAL DE GÈNERE»




Naturalmente, no Em Cada Rosto Igualdade interessa-nos sobremaneira olhar a cultura e as artes pela perspectiva de género - o que não é assim tão corrente no nosso país. Noutras paragens parece-nos ser mais frequente, e sempre que disso damos conta aqui o divulgamos. É o caso do L´ÓBSERVATORI CULTURAL DE GÉNERE da Catalunha. Chegamos a ele através do post La mirada tuerta del cine español,  no Blog Mujeres do El Pais. E foi assim que também encontrámos a  22ª. Mostra Internacional de Films de Dones.

http://www.mostrafilmsdones.cat/films/

E o Informe 2014 seguinte:





Sobre este evento, através do artigo Les dones i el cinema: el nou informe de l’Observatori Cultural de Gènere, no Núvol el digital de cultura, tal como no Blog Mujeres,  pode ficar-se a saber:


«L’Observatori Cultural de Gènere, que ja compta amb el seu primer any de vida, ha presentat el seu nou informe -“Directores, productores i guionistes al cinema català recent”, realitzat amb la col·laboració de CIMA- que té com a objectiu, amb paraules de Mª Ángeles Cabré, directora de l’Observatori, respondre a aquestes dues qüestions: ¿participen les dones en un número considerable, propi d’una societat amb igualtat de gènere, en la creació de continguts culturals? I ¿la seva participació s’inscriu en càrrecs de responsabilitat i visibilitat o només en posicions subalternes, sota la direcció masculina? Les dades oferides per l’informe són prou eloqüents: entre els anys 2005 i 2012, pel que fa els llargmetratges de producció catalana, la presència femenina en l’àmbit de la direcció és d’un 7,9%, en l’àmbit de la producció d’un 11,5% i en l’àmbit del guió d’un 10%. No calen molts més comentaris per evidenciar la disparitat que existeix en el món del cinema, una disparitat que els indubtables èxits de crítica i de públic d’Isabel Coixet o de Mar Coll no esborren, però ¿és conscient el públic de la desigualtat en el nombre de cineastes?» Continue a ler.

Mas voltando ao Blog Mujeres:
«Del análisis del periodo 2005-2012 en el que hemos puesto la lupa, y en las tres disciplinas que hemos considerado clave, los largometrajes de producción catalana estrenados ofrecen los siguientes resultados en participación femenina: 7,9% en dirección, 11,5% en producción y 10% en guión. Unas cifras francamente bajas, que ofrecen una media de un 9,8% en los tres ámbitos, lo que implica que en dichas relevantes responsabilidades hay una mujer por cada nueve varones.
Ahondando en la dirección, que junto con la interpretación es la cara más visible del cine y la de mayor prestigio (hablamos de una película de Almodóvar, de Bayona, de Coixet…), de un total de 478 filmes producidos y estrenados esos años en Cataluña, tan sólo 43 fueron dirigidos por mujeres. Para compensar, algunas películas de autoría femenina alcanzaron gran renombre y reconocimiento, como La vida secreta de las palabras (Isabel Coixet), La teta asustada (Claudia Llosa) o Tres días con la familia (Mar Coll). Pero eso no quita que sigan siendo muy pocas y algunos años claramente irrisorias». Continue a ler.




onde, em noticia de 22 de julho de 2014: Las directoras españolas manejan presupuestos que son un tercio o que no alcanzan ni la mitad de los que se ponen en manos de sus compañeros varones. Así, no solo son muchas menos las mujeres que consiguen dirigir un largometraje, sino que cuenta con bastante menos posibilidades económicas para hacerlo. +.

Em síntese, uma realidade com a qual se poderá aprender.



Sem comentários:

Enviar um comentário